Środowisko zawodowe, pomimo obecności wspólnych celów, nie jest pozbawione konfliktów. To wręcz naturalne zjawisko, które może skutkować negatywnymi konsekwencjami, jeśli nie jest właściwie zarządzane. Jakie są główne przyczyny konfliktów w miejscu pracy? Czy istnieją skuteczne sposoby na radzenie sobie z nimi?
Cele, których nie da się wypełnić
Postawienie zbyt wysokich oczekiwań względem zespołu, nierealistyczne cele w połączeniu z brakiem zasobów i kompetencji to jedno z najpoważniejszych źródeł konfliktów. Pracownicy, którzy są przeciążeni lub tacy, którzy czują się traktowani niesprawiedliwie w codziennej pracy, mogą być sfrustrowani, a stąd tylko krok do sytuacji konfliktowych na różnych szczeblach. Ważne jest więc monitorowanie obciążenia pracowników, stawianie realistycznych celów i posiadanie jasnego planu działania oraz dostarczanie odpowiednich zasobów. Istotne jest także rozwijanie kultury pracy opartej na równowadze i zdrowym zarządzaniu czasem. Innym zarzewiem konfliktów może być niesprawiedliwość w zakresie wynagrodzeń, awansów czy rozwoju zawodowego. Tu kluczowe jest utrzymanie uczciwych i transparentnych praktyk w organizacji.
Style pracy i zarządzania
Różnice w podejściu do rozwiązywania problemów oraz brak spójności pomiędzy kulturą organizacyjną a tym, jak pracownicy faktycznie postępują, może generować konflikty. Warto więc budować zespół zróżnicowany pod względem umiejętności i doświadczeń, jednocześnie zachęcając do wzajemnego szacunku i zrozumienia. Istotne jest też skupienie się na wspomnianych wyżej celach, czyli osadzenie ich w szerszym kontekście, tak by wszystkie komórki firmy działały wspólnie na rzecz jej sukcesu.
Brak jasnej komunikacji
Jednym z głównych źródeł konfliktów w miejscu pracy jest brak klarownej komunikacji. Nieprecyzyjne informacje, błędy w przekazywaniu komunikatów czy niejasne instrukcje mogą prowadzić do nieporozumień i frustracji w zespole. Bardzo często problemy z komunikacją wynikają ze źle dobranego języka, który może być zbyt kolokwialny (nie będzie wówczas traktowany poważnie) lub zbyt profesjonalny, tj. naszpikowany branżowym słownictwem czy mało precyzyjną korpomową. Z tego względu organizacje powinny zainwestować w rozwój umiejętności komunikacyjnych pracowników oraz tworzyć warunki do otwartej wymiany informacji. Istotne jest także lepsze zrozumienie tego, jak pracownicy na co dzień porozumiewają się między sobą – więcej na ten temat poniżej.
Extended DISC a konflikty w środowisku zawodowym
Konflikty w miejscu pracy bardzo często wynikają z różnic w sposobie komunikacji czy zakresie kompetencji. Tu z pomocą przychodzi Extended DISC®, który świetnie się sprawdza w przypadku rozwiązywania sporów. To narzędzie biznesowe, które pozwala zdiagnozować dynamikę zachowań w zespole (lub np. w kontekście dwóch konkretnych osób), zrozumieć motywację każdej ze stron i ustalić przyczyny konfliktów. Extended DISC® umożliwia poznanie mocnych stron pracowników, ich naturalnych predyspozycji oraz tego, jak reagują na zróżnicowane czynniki motywacyjne i powodujące stres. Extended DISC® daje wgląd w styl komunikacji wybranych osób, co może okazać się zbawienne, gdy konflikt ma właśnie takie podłoże. Na czym polega to badanie? Pracownik ma za zadanie odpowiedzieć na szereg pytań w kwestionariuszu on-line. Następnie zwierzchnik otrzymuje szczegółową analizę, opartą na 4 podstawowych stylach zachowań – Dominującym (D), Towarzyskim (I), Wspierającym (S) oraz Dokładnym (C), co pozwala na podejmowanie ważnych decyzji w kontekście zarządzania konfliktami.
Przeczytaj także: https://extended.tools/zrodla-konfliktu-w-miejscu-pracy-poznaj-najczestsze-przyczyny/