Jak powstają konflikty w środowisku zawodowym

Środowisko zawodowe, pomimo obecności wspólnych celów, nie jest pozbawione konfliktów. To wręcz naturalne zjawisko, które może skutkować negatywnymi konsekwencjami, jeśli nie jest właściwie zarządzane. Jakie są główne przyczyny konfliktów w miejscu pracy? Czy istnieją skuteczne sposoby na radzenie sobie z nimi?

Cele, których nie da się wypełnić

Postawienie zbyt wysokich oczekiwań względem zespołu, nierealistyczne cele w połączeniu z brakiem zasobów i kompetencji to jedno z najpoważniejszych źródeł konfliktów. Pracownicy, którzy są przeciążeni lub tacy, którzy czują się traktowani niesprawiedliwie w codziennej pracy, mogą być sfrustrowani, a stąd tylko krok do sytuacji konfliktowych na różnych szczeblach. Ważne jest więc monitorowanie obciążenia pracowników, stawianie realistycznych celów i posiadanie jasnego planu działania oraz dostarczanie odpowiednich zasobów. Istotne jest także rozwijanie kultury pracy opartej na równowadze i zdrowym zarządzaniu czasem. Innym zarzewiem konfliktów może być niesprawiedliwość w zakresie wynagrodzeń, awansów czy rozwoju zawodowego. Tu kluczowe jest utrzymanie uczciwych i transparentnych praktyk w organizacji.

Style pracy i zarządzania

Różnice w podejściu do rozwiązywania problemów oraz brak spójności pomiędzy kulturą organizacyjną a tym, jak pracownicy faktycznie postępują, może generować konflikty. Warto więc budować zespół zróżnicowany pod względem umiejętności i doświadczeń, jednocześnie zachęcając do wzajemnego szacunku i zrozumienia. Istotne jest też skupienie się na wspomnianych wyżej celach, czyli osadzenie ich w szerszym kontekście, tak by wszystkie komórki firmy działały wspólnie na rzecz jej sukcesu.

Brak jasnej komunikacji

Jednym z głównych źródeł konfliktów w miejscu pracy jest brak klarownej komunikacji. Nieprecyzyjne informacje, błędy w przekazywaniu komunikatów czy niejasne instrukcje mogą prowadzić do nieporozumień i frustracji w zespole. Bardzo często problemy z komunikacją wynikają ze źle dobranego języka, który może być zbyt kolokwialny (nie będzie wówczas traktowany poważnie) lub zbyt profesjonalny, tj. naszpikowany branżowym słownictwem czy mało precyzyjną korpomową. Z tego względu organizacje powinny zainwestować w rozwój umiejętności komunikacyjnych pracowników oraz tworzyć warunki do otwartej wymiany informacji. Istotne jest także lepsze zrozumienie tego, jak pracownicy na co dzień porozumiewają się między sobą – więcej na ten temat poniżej.

Extended DISC a konflikty w środowisku zawodowym

Konflikty w miejscu pracy bardzo często wynikają z różnic w sposobie komunikacji czy zakresie kompetencji. Tu z pomocą przychodzi Extended DISC®, który świetnie się sprawdza w przypadku rozwiązywania sporów. To narzędzie biznesowe, które pozwala zdiagnozować dynamikę zachowań w zespole (lub np. w kontekście dwóch konkretnych osób), zrozumieć motywację każdej ze stron i ustalić przyczyny konfliktów. Extended DISC® umożliwia poznanie mocnych stron pracowników, ich naturalnych predyspozycji oraz tego, jak reagują na zróżnicowane czynniki motywacyjne i powodujące stres. Extended DISC® daje wgląd w styl komunikacji wybranych osób, co może okazać się zbawienne, gdy konflikt ma właśnie takie podłoże. Na czym polega to badanie? Pracownik ma za zadanie odpowiedzieć na szereg pytań w kwestionariuszu on-line. Następnie zwierzchnik otrzymuje szczegółową analizę, opartą na 4 podstawowych stylach zachowań – Dominującym (D), Towarzyskim (I), Wspierającym (S) oraz Dokładnym (C), co pozwala na podejmowanie ważnych decyzji w kontekście zarządzania konfliktami.

Przeczytaj także: https://extended.tools/zrodla-konfliktu-w-miejscu-pracy-poznaj-najczestsze-przyczyny/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here