Twój serwis prezentuje się interesująco i estetycznie, a mimo to użytkownicy pojawiają się w nim na ułamek sekundy, po czym znikają na zawsze? W takiej sytuacji warto zastanowić się nie tylko nad samą ofertą i jej atrakcyjnością. Problemem często bywa negatywne doświadczenie użytkowników związane z brakiem szybkiego dostępu do informacji bądź skomplikowanie brzmiącymi treściami. Dlatego zapoznaj się z poniższym artykułem i dowiedz się, w jaki sposób ulepszyć UX strony.
Popracuj nad architekturą informacji
Wiele osób kojarzy UX przede wszystkim z designem serwisu. Tymczasem User Experience skupia się w dużej mierze na funkcjonalności. Strona powinna prowadzić użytkownika do celu, niezależnie od tego, czy jest nim zapis do newslettera, wypełnienie formularza czy zakup. Jeśli osoba odwiedzająca witrynę nie wie, gdzie kliknąć, nie rozumie komunikatów lub musi się domyślać, jak coś działa, prawdopodobnie więcej nie wróci. Serwis mający dopracowaną architekturę informacji pomaga podjąć decyzję. Nie ma w nim miejsca na brak jasnego przekazu, chaotyczną strukturę i przesyt informacji, czyli popularne kwestie, przez które potencjalni klienci rezygnują z dalszego przeglądania.
Aby poprawić doświadczenie użytkowników w witrynie i popracować nad architekturą informacji, zastanów się nad odpowiedziami na poniższe pytania:
- czy podstawowe komunikaty na stronie głównej brzmią jednoznacznie?
- Czy treści są zrozumiałe dla odbiorców, nie zawierają nieznanego im, np. branżowego, słownictwa?
- Czy najważniejsze treści są widoczne bez przewijania na sam dół serwisu?
- Czy menu jest proste i logiczne, a nawigacja nie wymaga domyślania się tego, co kryje się pod każdą zakładką?
Czasem wystarczy drobna zmiana, np. skrócenie nagłówka czy lepsze rozmieszczenie elementów, by odbiór witryny stał się bardziej intuicyjny.
Uwzględnij UX na telefonach

Większość ruchu na stronach internetowych pochodzi z urządzeń mobilnych, dlatego nie wystarczy, by strona sprawnie działała i odpowiednio się wyświetlała wyłącznie na komputerze. Korzystanie z niej na telefonie powinno być równie proste i wygodne. Dlatego zaplanuj układ treści tak, by były łatwe do przewijania i czytelne na wąskim ekranie. Ważne są też odpowiednio duże oraz odpowiednio rozmieszczone i łatwe do kliknięcia palcem elementy interaktywne. Nie mniej istotna pozostaje szybkość ładowania strony. Użytkownicy mobilni często korzystają z mniej stabilnych lub wolniejszych połączeń internetowych, dlatego optymalizacja zdjęć, skryptów i stylów ma tu ogromne znaczenie. Ponadto jeśli na Twojej stronie są formularze, warto je maksymalnie uprościć, żeby ich wypełnianie nie stanowiło problemu na małym ekranie.
Zadbaj o czytelność treści
Kolejną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę, poprawiając UX strony, jest warstwa językowa. Treści powinny wspierać użytkownika w jego kolejnych krokach. Zamiast rozbudowanych akapitów i trudniejszego słownictwa, postaw więc na zrozumiałe komunikaty, które mówią językiem Twojej grupy docelowej. Zadbaj o czytelne nagłówki i strukturę treści prowadzącą użytkownika i umożliwiającą mu szybkie znalezienie wszystkich odpowiedzi na pytania.
Zbuduj zaufanie użytkowników
Na doświadczenie użytkownika w znacznej mierze składają się emocje wywoływane przez stronę internetową. Jeśli serwis nie wzbudza zaufania i nie buduje poczucia bezpieczeństwa, niewiele osób zdecyduje się na wybór oferty. Na niekorzyść strony działają takie elementy jak: brak podstawowych informacji kontaktowych, nieaktualne treści, mało profesjonalne zdjęcia czy brak opinii klientów.
Dbałość o doświadczenie użytkowników na stronie jest procesem. Nie musisz wdrażać jednorazowo wszystkich możliwych działań. Warto testować co jakiś czas nowe rozwiązania i wyciągać wnioski. Aby ocenić efekty zmian, możesz skorzystać ze wsparcia narzędzi analitycznych oferujących mapy cieplne, nagrania sesji i testy A/B, np. Hotjar i Crazy Egg. Regularnie przeprowadzaj analizy swoich działań i je udoskonalaj, a użytkownicy prędzej czy później Ci się odwdzięczą. Jeśli potrzebujesz wsparcia przy poprawie doświadczeń użytkowników na stronie internetowej w Lublinie, zapoznaj się choćby z ofertą agencji IBIF.PL: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe.












