Program to zbiór instrukcji, które określają sposób działania komputera w celu wykonania konkretnego zadania. Podstawa programowa natomiast odnosi się do zbioru funkcji i bibliotek programistycznych wykorzystywanych przez programy do realizacji swoich zadań. Różnica między nimi polega na tym, że podstawa programowa jest narzędziem ułatwiającym tworzenie bardziej skomplikowanych i zaawansowanych aplikacji poprzez dostarczenie gotowych modułów o określonej funkcjonalności, natomiast samemu użytkownikowi pozostawia ona dużą swobodę co do sposobu ich wykorzystania.

Definicja programu i podstawy programowej

Jaka jest różnica między programem a podstawą programową?

Z pewnością słyszeliście o tych dwóch terminach, ale czy wiecie, co one oznaczają i jakie są ich główne różnice? W dzisiejszym artykule postaramy się wyjaśnić te kwestie.

Na początku warto zdefiniować oba pojęcia. Program to ogólna nazwa na określenia zestawu działań lub instrukcji mających na celu osiągnięcie konkretnego efektu. Może być to np. aplikacja komputerowa służąca do edycji tekstu lub gra wideo umożliwiająca grę wieloosobową online.

Podstawa programowa natomiast odnosi się do dokumentów opracowywanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Rady Pedagogicznej, które zawierają szczegółowe wymagania dotyczące treści i zakresu materiału dydaktycznego dla poszczególnych przedmiotów szkolnych w danym etapie edukacyjnym (np. gimnazjum).

Głównymi elementami składowymi podstawy programowej są cele kształcenia – tj., czego uczniowie powinni się nauczyć – oraz wymagane kompetencje (tj., zdolność do rozwiązywania problemów matematycznych czy analizowania tekstów literackich). Podstawa ta ma za zadanie zapewnić spójność procesowi nauki we wszystkich szkołach w Polsce.

Podstawowa różnica między programem a podstawą programową polega na ich zakresie. Program jest raczej skierowany do konkretnych działań lub celów, np. nauki języka obcego czy tworzenia aplikacji komputerowej, natomiast podstawa programowa określa wymagania dydaktyczne dla całego przedmiotu szkolnego.

Innymi słowy: gdy mówimy o „programie” edukacyjnym, odnosimy się do zestawu działań i materiałów używanych przez nauczyciela w klasie; zaś gdy mamy na myśli „podstawę programową”, chodzi nam o dokument opracowany przez MEN zawierający szczegółowe wytyczne dotyczące treści i metodyki pracy z uczniem.

Warto również wspomnieć o tym, że zarówno progam jak i podstawa mają swoje cechy charakterystyczne. Program ma być przede wszystkim praktyczny – tzn., powinien umożliwić osiągnięcie konkretnych efektów (np. zdobycia nowej umiejętności) oraz dostosować się do potrzeb użytkownika (tj., ucznia lub pracownika). Z drugiej strony jednak nie może on też ignorować aspektu teoretycznego danego zagadnienia – to właśnie dzięki temu możemy lepiej rozumieć jego istotę oraz znaleźć najlepsze sposoby jego realizacji w praktyce.

Podstawa programowa natomiast ma za zadanie zapewnić spójność procesowi nauki we wszystkich szkołach w Polsce. Dlatego też wymagania stawiane przez nią są bardzo szczegółowe – obejmują zarówno cele kształcenia, jak i metodykę nauczania oraz formy oceniania postępów ucznia.

Podsumowując: różnica między programem a podstawą programową polega głównie na ich zakresie. Program odnosi się do konkretnych działań lub celów, np. nauki języka obcego czy tworzenia aplikacji komputerowej; podstawa programowa określa wymagania dydaktyczne dla całego przedmiotu szkolnego i ma za zadanie zapewnić spójność procesowi nauki we wszystkich szkołach w Polsce.

Ostatecznie jednak to właśnie połączenie tych dwóch elementów (tj., dobrze opracowanego programu zgodnie z wytycznymi zawartymi w podstawie) może przynieść najlepsze efekty edukacyjne dla naszych uczniów!

Wezwanie do działania: Prosimy zapoznać się z artykułem na stronie Restbox.pl, który wyjaśnia różnicę między programem a podstawą programową. Kliknij tutaj, aby przejść do artykułu: https://www.restbox.pl/program-vs-podstawa-programowa-roznice/.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here