Otwarcie firmy jednoosobowej wiąże się z pewnymi kosztami, które trzeba uwzględnić przy planowaniu budżetu. W zależności od rodzaju działalności oraz wybranej formy prawnej, koszty te mogą być różne. Poniżej przedstawiam orientacyjny przegląd najważniejszych opłat i podatków, jakie należy uiścić w przypadku założenia własnej firmy jednoosobowej.
Koszty rejestracji firmy
Otwarcie firmy jednoosobowej to marzenie wielu osób, które chcą zrealizować swoje pasje i pomysły na biznes. Jednak przed podjęciem decyzji o założeniu własnej działalności gospodarczej warto poznać koszty związane z rejestracją takiej firmy.
Koszt rejestracji firmy jednoosobowej może różnić się w zależności od kraju oraz rodzaju działalności gospodarczej, jaką zamierzamy prowadzić. W Polsce minimalny kapitał zakładowy wymagany do założenia spółki wynosi obecnie 5 tysięcy złotych.
W przypadku firm jednoosobowych nie ma jednak potrzeby posiadać określonej kwoty startowej – wystarczy opłacić składkę wpisową do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) w wysokości 500 złotych oraz uzyskać numer REGON i NIP dla naszego przedsiębiorstwa. Koszty te są stałe i obowiązkowe przy każdej rejestracji nowej firmy.
Należy również pamiętać o koniecznym zgłoszeniu działań przedsiębiorstwa do Urzędu Skarbowego oraz ZUS-u. Opłaty te będą zmieniały się wraz ze wzrostem dochodu naszej działalności gospodarczej – im więcej zarabiamy, tym wyżej będziemy musieli odprowadzaać podatki oraz składki na ubezpieczenie społeczne.
Kolejnym kosztem, który warto wziąć pod uwagę przy zakładaniu firmy jednoosobowej, są opłaty notarialne. W przypadku spółki z o.o. konieczny jest akt notarialny i umowa założycielska – co wiąże się ze znacznymi kosztami wynikającymi z obowiązkowego udziału adwokata lub radcy prawnego.
W przypadku firm jednoosobowych wystarczy jednak samodzielnie sporządzić dokumenty rejestracyjne oraz udać się do urzędu rejonowego celem ich zarejestrowania. Jednak jeśli nie mamy pewności co do poprawności wykonanych czynności czy też chcielibyśmy mieć zapewnioną pomoc prawna od początku swojej działalność gospodarczej to warto skorzystać usług biura rachunkowego bądź kancelarii prawnej oferującej wsparcie dla nowych przedsiębiorców na rynku biznesowym
Podsumowanie:
Zakładanie własnego biznesu wymaga pomysłu i determinacji ale także odpowiedniej sumy pieniędzy potrzebnych na pokrycie wszystkich wydatków – zarówno tych stałych jak np.oplat należnych KRS-owi czy Urzedowi Skarbowemu jak również zmienne takich jak podatki oraz doprowadzenia naszego produktu/uslugi do klienta końcowego.
Należy więc dokładnie przeanalizować swój budżet już na samym początku planowania własnej działalności gospodarczej, tak aby uniknąć niepotrzebnych kosztów i zwiększyć szanse na sukces w biznesie.
Wezwanie do działania:
Jeśli chcesz otworzyć firmę jednoosobową, odwiedź Swapit.pl i skorzystaj z naszych narzędzi oraz poradników dotyczących kosztów założenia firmy.