Kto założył pierwsze szkoły?
Kto założył pierwsze szkoły?

Pierwsze szkoły były zakładane już wiele tysięcy lat temu i nie da się jednoznacznie wskazać, kto był ich założycielem. Jednakże możemy powiedzieć, że idea edukacji zawsze była obecna w historii ludzkości.

Historia szkolnictwa przedindustrialnego

W dzisiejszych czasach edukacja jest niezwykle ważna i dostępna dla wszystkich. Jednak w przeszłości sytuacja wyglądała zupełnie inaczej, a szkoły były zarezerwowane tylko dla nielicznych.

Historia szkolnictwa przedindustrialnego sięga starożytności, gdzie już wtedy istniało kilka form kształcenia. W Egipcie dzieci uczyły się czytania i pisania hieroglifów oraz matematyki pod opieką nauczyciela prywatnego lub rodziny. W Grecji natomiast dominowała edukacja domowa prowadzona przez ojca dziecka lub prywatnego nauczyciela.

Rozwój chrześcijaństwa przyczynił się do powstania pierwszych instytucji edukacyjnych – klasztornych szkół średniowiecznych. Pierwszą z nich był kościół św. Martina w Tours we Francji założony około 350 roku n.e., który oferował naukę języków łacińskiego i greckiego oraz retoryki.

Jednym z największych reformatorów systemu oświatowego był Jan Amos Komensky (Comenius) urodził sie on we wschodniej części Czechowic-Dzięgielówce 28 marca 1592 r . Jego pedagogiczne poglady stałe są aktualne po dziś dzień „Ludzie uczący innym winni być jak ogrodnicy.”

Z biegiem czasu szkoły zaczęły powstawać również w innych krajach, jak na przykład w Chinach czy Japonii. W Chinach pierwsze oficjalne instytucje edukacyjne pojawiły się już około 2000 lat temu i była to nauka konfucjańska prowadzona przez prywatnych nauczycieli lub specjalnie wyznaczone osoby.

W Europie natomiast do XVII wieku szkolnictwo było nadal nieregulowane i ograniczone tylko dla elit społecznych. Dopiero reformacja protestancka przyczyniła się do rozwoju systemów oświatowych otwartych dla wszystkich dzieci bez względu na pochodzenie.

Pierwszą publiczną szkołą została założona w Niemczech pod koniec XVI wieku przez Johanna Sturmiusa – pedagoga, teologa oraz pisarza religijnego. Była to jednak jeszcze jednostka niezależna od państwa, a oparta głównie o fundusze kościelne.

Dalszy rozwój edukacji nastąpił dopiero w XIX wieku dzięki wprowadzeniu obowiązkowego szkolnictwa we Francji (1833) oraz Anglii (1876). Z kolei Polsce pierwszym aktem prawnym regulującym sprawy dotyczące oświaty był dekret carski z 1862 roku ustanawiający sieć „szkół ludowych” – dwuletnich placówek elementarnych.

Podsumowując, historia szkolnictwa przedindustrialnego jest długa i różnorodna. Choć początkowo edukacja była zarezerwowana tylko dla nielicznych, to dzięki reformatorom systemu oświatowego oraz wprowadzeniu obowiązkowych nauk można powiedzieć, że dostępność do niej znacznie się poprawiła. Dzięki temu dzisiaj każdy ma możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności potrzebnych na rynku pracy czy do prowadzenia własnego biznesu.

Zachęcam do zapoznania się z historią edukacji i odkrycia, kto założył pierwsze szkoły. Można znaleźć więcej informacji na stronie https://www.bodyandmind.pl/.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here