Kiedy wprowadzono jedynki w szkole?
Kiedy wprowadzono jedynki w szkole?

Jedynki w szkole są oceną, która ma na celu zaznaczenie bardzo słabego wyniku ucznia. Wprowadzenie jedynki jako oceny miało miejsce już wiele lat temu i jest powszechnie stosowane w systemie edukacyjnym wielu krajów na całym świecie.

Historia wprowadzenia jedynki w szkole

Kiedy wprowadzono jedynki w szkole?

Historia wprowadzenia jedynki jako oceny w systemie edukacyjnym jest długa i interesująca. To, co dziś wydaje się standardową praktyką, kiedyś było zupełnie nowym pomysłem.

Początki używania „jedynek” nie są dokładnie znane. Istnieje wiele teorii na ten temat, ale większość z nich mówi o tym, że po raz pierwszy pojawiły się one pod koniec XIX wieku we Francji.

W tamtym okresie istniało już kilka różnych sposobów oceniania uczniów – od słownych komentarzy po liczbowe wyniki procentowe. Jednak francuscy nauczyciele potrzebowali czegoś bardziej precyzyjnego i łatwiejszego do porównywania między uczniami.

Tak powstała idea użycia cyfr: 1 (najgorsza) do 10 (najlepsza). Nowa metoda szybko zdobyła popularność w całej Europie i Ameryce Północnej oraz stała się normą dla wielu szkół publicznych.

Jedna ze starszych książek dotyczących tej tematyki to „The Evolution of Grading Practices in American Colleges” autorstwa Williama Faricy’ego Bennetta opublikowanej przez Teachers College Press Columbia University w stanie New York City

Niektóre kraje zachowały swoją własną tradycję oceniania aż do XX wieku. Na przykład w Wielkiej Brytanii, aż do lat 60-tych oceny były oparte na literach: A (najlepsza) do G (najgorsza). Takie podejście było subiektywne i często prowadziło do niedostatecznej motywacji uczniów.

W Polsce wprowadzenie jedynki jako najgorszej oceny miało miejsce po II Wojnie Światowej. Wcześniej korzystano z tradycyjnego systemu piątek, czwórek itd., ale nowe rządy postanowiły usystematyzować edukację i stworzyć jasny sposób oceniania.

Pierwszy oficjalny dokument mówiący o tym jak powinno się dokonywać klasyfikacji osiągnięć w nauce to „Rozporządzenie Ministra Oświecenia Publicznego z dnia 25 marca 1949r”

Od tego czasu wszystkie szkoły publiczne stosują taki sam system – od najlepszych wyników czyli piątki po te gorsze tj dwójki ,trójki oraz jedynkę która jest uważana za niestety wystarczająco dobrą notatkę

Choć obecnie używanie cyfrowych znaków wydaje się niezbędne dla porównania uczenia między soba ze względu na dostępność różnych źródeł nauki czy stopienia krajowosciami jednak nadal podnoszone są głosy sprzeciwu przede wszystkim przez osoby które uważają że taka forma oceniania nie uwzględnia indywidualnych umiejętności i zdolności każdego ucznia.

Podsumowując, wprowadzenie jedynki jako najgorszej oceny w systemie edukacyjnym miało swoje początki na przełomie XIX i XX wieku we Francji. W Polsce zastąpiła ona tradycyjne piątki, czwórki itd., a od lat 60-tych jest powszechnym standardem w wielu krajach na całym świecie. Jednak pomimo popularności tego podejścia nadal pojawiają się głosy sprzeciwu przeciwko takiej formule klasyfikacji wyników naukowych która zakłada brak różnic między osobami o innych predyspozycjach czy też potrzebach uczenia się .

Wezwanie do działania: Proszę zapoznać się z historią szkolnictwa i wprowadzeniem jedynki jako oceny w Polsce. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie https://podolodzy.pl/.

Link tagu HTML :
https://podolodzy.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here